19 Μαρτίου – Workshop: ΜΜΕ, εκδοτικά εγχειρήματα και δημόσια σφαίρα (Χρίστος Μάης, Χρήστος Χαραλαμπόπουλος)

Εκδοτικά εγχειρήματα σε αντίξοο περιβάλλον (Χ. Μάης)

Η ανακοίνωση αυτή θα μπορούσε να τιτλοφορείται εναλλακτικά ως «η κρίση του βιβλίου και οι εκδόσεις στην εποχή της κρίσης». Στόχος της αποτελεί η σκιαγράφηση του εκδοτικού πεδίου λίγο πριν και λίγο μετά το 2010, με επίκεντρο το πολιτικό βιβλίο αλλά και τους νέους εκδοτικούς οίκους της περιόδου της κρίσης, είτε αυτοί επικεντρώνονται στο δοκίμιο, είτε στη λογοτεχνία. Θα επιχειρηθεί η παρουσίαση των διαφόρων τάσεων στο πολιτικό βιβλίο και των προκλήσεων που αντιμετωπίζει ‒τόσο λόγω της οικονομικής κρίσης όσο και στο φόντο των δυναμικών που απελευθερώθηκαν μετά το 2010, με την κατάρρευση των μέχρι τότε πολιτικών σταθερών και βεβαιοτήτων.

Η κρίση στα κυρίαρχα αθλητικά ΜΜΕ και η πρόκληση ενός εναλλακτικού αθλητικού λόγου (Χ. Χαραλαμπόπουλος)

Όπως κάποιες φορές η θέαση από την κορυφή ενός βουνού επιτρέπει την ακριβέστερη παρατήρηση του τοπίου που απλώνεται γύρω από αυτό, έτσι και σε κάποια γεγονότα ο εντοπισμός του σημείου ακμής μπορεί να έχει τα ίδια αποτελέσματα. Εξετάζοντας, λοιπόν, κάποιος το γεγονός της κρίσης του αθλητικού τύπου ‒ένα γεγονός, βέβαια,  πολυπαραγοντικό‒ θα μπορούσε να θεωρήσει ως σημείο ακμής την χρονιά του 2008. Τι συνέβη τότε; Η μέση καθημερινή κυκλοφορία των αθλητικών εφημερίδων στην Ελλάδα, έφθασε στο υψηλότερο σημείο της. Άγγιξε τα 195.352 φύλλα ενώ οι ετήσιες πωλήσεις έφθασαν τα 60.308.658. Όλα αυτά με 13 τίτλους εφημερίδων. Οι αριθμοί αυτοί είναι το αποτέλεσμα της «άνοιξης» του ελληνικού αθλητισμού που ξεκίνησε από το 1992 στην Ολυμπιάδα της Βαρκελώνης με τα χρυσά μετάλλια του Δήμα και της Πατουλίδου. Από το 2008 και μετά άρχισε μία απότομη πορεία καθόδου που οδήγησε στο 2016 όπου με 10 τίτλους εφημερίδων οι ετήσιες πωλήσεις δεν ξεπέρασαν τα 10.493.477 ενώ η μέση ημερήσια κυκλοφορία γκρεμίστηκε στα 31.018 φύλλα. Μέσα δηλαδή σε μία οκταετία (2009-2016) οι αθλητικές εφημερίδες απώλεσαν το 82,70% της κυκλοφορίας τους. Οι σημαντικότεροι λόγοι για τους οποίους παρουσιάστηκε η κρίση που οδήγησε στο κλείσιμο εφημερίδων, απώλεια αναγνωστών, ανεργία δημοσιογράφων και συσσώρευση δανείων είναι: (α) Η τιμή των εφημερίδων που είχε αυξηθεί, σε περίοδο οικονομικής κρίσης τις καθιστούσε είδος πολυτελείας· (β) διευρύνθηκε σε μεγάλο εύρος ο αριθμός των αθλητικών ιστοσελίδων που δεν ανήκαν σε κάποια εφημερίδα πολλαπλασιάζοντας, έτσι τις πηγές πληροφόρησης· (γ) η τεχνολογική εξέλιξη με τα smartphones και την ευκολία πρόσβασης στο δίκτυο, άλλαξαν την σχέση αναγνώστη-εφημερίδας· (δ) η κατάσταση στον ελληνικό αθλητισμό (και το ποδόσφαιρο ειδικότερα) που αποκάλυψε ποινικά εγκλήματα, διαπλοκή, σκάνδαλα, καταχρήσεις και έφερε στην επιφάνεια την βία και τον φόβο. Οι παράγοντες αυτοί σε μεγάλο βαθμό εξηγούν την «εξαφάνιση» των αναγνωστών και την κρίση στον αθλητικό τύπο.Top of Form