24 Ιανουαρίου – Συλλογικές δράσεις και ιστορική μνήμη: η φιλμογραφία του Θόδωρου Αγγελόπουλου (Ιάκωβος Παναγόπουλος)

Ο Βασίλης Ραφαηλίδης αναφέρει στο βιβλίο του Ταξίδι στον Μύθο, ότι ο Αγγελόπουλος είναι ο μόνος ο οποίος περιέγραψε την ελληνική ιστορία όσο σκοτεινή και ομιχλώδης όσο πραγματικά είναι. Ο Θόδωρος Αγγελόπουλος στην πρώτη του τριλογία, στην λεγόμενη Τριλογία της Ιστορίας [Μέρες του ’36 (1972), Ο Θίασος (1975), Οι Κυνηγοί (1977)] και στον Μεγαλέξανδρο (1980) ασχολείται με την ιστορική περίοδο 1936-1977. Είναι γνωστό πως η επίσημη ιστορία γράφεται από τους νικητές. Όμως ο Αγγελόπουλος, επιδιώκοντας την αφύπνιση της συλλογικής μνήμης, ήθελε να υπογραμμίσει μιαν ιστορική αλήθεια κρυμμένη από τον λαό. Όπως αναφέρει η Στάθη: «Ο Αγγελόπουλος προβληματιζόταν από το γεγονός πως μια χώρα όπως είναι η Ελλάδα βρίσκεται συνεχώς κάτω από την απειλή μιας δικτατορίας». Με αυτή την σκέψη ο Αγγελόπουλος ξεκίνησε την παραγωγή των πρώτων ταινιών του. Πώς όμως το μοναδικό του στιλ και η σύνδεσή του με θεατρικές τεχνικές του επέτρεψαν να μεταφέρει τον πολιτικό του σχολιασμό μέσα από τα δύσκολα χρόνια της Δικτατορίας των συνταγματαρχών (1967-1974); Στην παρουσίαση θα αναλυθούν, μέσα από παραδείγματα, το πώς ο Αγγελόπουλος χρησιμοποίησε το στιλ και τις τεχνικές του σαν εργαλεία αφύπνισης της συλλογικής μνήμης κατά την περίοδο της πρώτης Τριλογίας του και του Μεγαλέξανδρου (1980).